• Aktualizacja danych

Dane z programu Zastępstwa zostały zaktualizowane
  • I miejsce w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Lingwistyki Matematycznej

Z radością informujemy, że Ula Wąsiewicz, uczennica klasy III naszego liceum została finalistką Olimpiady Matematycznej (jest to olimpiada przedmiotowa, zatem wiąże się np. ze zwolnieniem z pisania matury z matematyki) Została także laureatką, a nawet zwycięzcą Olimpiady Lingwistyki Matematycznej. Obie olimpiady organizowane są przez Fundację Matematyków Wrocławskich i słyną z niezwykle wysokiego poziomu. Serdecznie gratulujemy i cieszymy się z tak ważnego sukcesu.

• Zwiedzanie Segowii - powrót do kraju 13.04.2024

Siódmego dnia naszej wycieczki, w sobotni poranek, wyruszyliśmy w drogę powrotną na lotnisko w Madrycie z planowanym przystankiem na zwiedzanie Segowii. Niektórzy z nas rano przed wyjazdem poszli na typowe hiszpańskie śniadanie Churros con chocolate.

Segowia to przepiękne miasto w środkowej Hiszpanii, w regionie Kastyli i León, liczące około 56 tysięcy mieszkańców. Położone jest u podnóża gór Sierra de Guadarrama, na wysokości 1000 m n.p.m. Do XVI wieku Segowia była jedną z rezydencji królów Kastylii. To tutaj w 1474 roku Izabela I Katolicka została królową.

W Segowii zwiedzaliśmy Akwedukt rzymski, zbudowany ok. 100 r. n.e., którym dostarczano wodę z odległości 15 km. Akwedukt był wybudowany z bloków granitowych bez użycia zaprawy. Mogliśmy podziwiać jego pozostałą, około 800 metrową, konstrukcję.

Kolejnym punktem wycieczki był Alkazar, jedenastowieczny zamek - fertceca stanowiący inspirację dla symbolu zamku w filmach Disneya. Bajkowe widoki podsycała soczysta wiosenna zieleń otoczenia i słoneczna pogoda.

Nie mogliśmy pominąć na naszej trasie słynnej Damy Katerd uznawanej za najpiękniejszy bydynek w Segowii. Katedrę to dzieło ojca i syna Hontanon – twórców katedry w Salamance, od 1985 znajdujące się na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Podziwialiśmy wpływy różnych kultur na architekturę miasta. Zobaczyliśmy z zewnątrz były meczet a aktualnie kościół katolicki oraz symbole żydowskie na ulicach wskazujące gdzie mieściła się dzielnica żydowska. Spacer wąskimi, zacienionymi na wzór orientalny uliczkami, byl komfortowy i niezwykle klimatyczny.

Na Placu św. Marcina (Plaza de San Martín) weszliśmy do kościoła, aby wspólnie pomodlić się przed podróżą.

Z Segowii pojechaliśmy na lotnisko do Madrytu skąd szczęśliwi dotarliśmy do naszych domów w Polsce.

• Ostatni dzień w Valladolid - 12.04.2024

Szóstego dnia pobytu, będącego jednocześnie ostatnim dniem nauki, uczniowie odwiedzili Muzeum Krzysztofa Kolumba (Casa Museo Colon), w którym pogłębili wiedzę na temat odkryć geograficznych i czasów wypraw Krzysztofa Kolumba. W tym roku ten temat jest objęty podstawą programową dla klas drugich, więc możliwość przeanalizowania każdej z 4 wypraw Kolumba i poznania kontekstu historycznego Hiszpanii w tym okresie była dla uczniów bardzo cenna.

Po zwiedzeniu muzeum, nastąpiła oficjalna część wręczenia certyfikatów ukończenia kursu językowego. Odbyło się to w Muzeum w towarzystwie profesorów z Fundacion de la Lengua. Jesteśmy bardzo wdzięczni Fundacji za cały tydzień pracy z nami. Pokochaliśmy dzięki Nim miasto Valladolid, język hiszpański i doświadczyliśmy hiszpańskiej serdeczności. Jesteśmy wdzięczni nie tylko za ten czas spędzony na nauce w szkole, ale też za tak cenną cześć kulturalno-historyczną. Dziękujemy również rodzinom, które nas gościły i sprawiały, że czuliśmy się jak w domu.

Po południu czekała nas rozrywka i odpoczynek. Pojechaliśmy Bus Turistico na wycieczkę po mieście słuchając po hiszpańsku historii miejsc obok których przejeżdżaliśmy i utrwalając sobie wiadomości historyczne dotyczące Valladolid.

Potem przyszła kolej na gorącą niespodziankę - naukę tańca salsa merenge bachata z profesjonalną nauczycielką tańców latynoskich. Wszyscy dawali z siebie mnóstwo dobrej energii i radości na parkiecie, a nawet okazało się, że w naszej grupie są wybitne talenty z prawdziwie latynoską duszą;)

• Muzeum Casa de Cervantes i zwiedzanie stadionu Real Valladolid - Valladolid 11.04.2024

Piątego dnia pobytu, po porannych lekcjach, zwiedzaliśmy dom Miguela Cervantesa – hiszpańskiego pisarza renesansowego, który zasłynął jako autor powieści Don Kichot (pełny tytuł hiszpański: „El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha” (Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy). Powieść opowiada o losach szlachcica, który wpada w obłęd pod wpływem romansów rycerskich i wyrusza w świat jako błędny rycerz, niesiony chęcią pomagania ludziom i bronienia najsłabszych. Muzeum to autentyczny dom, pełen artefaktów,  w którym Miguel de Cervantes mieszkał w 1605 r.

Po południu zwiedzaliśmy stadion Real Valladolid. Nasza hiszpańska szkoła - Fundacion de la Lengua, widząc że młodzież tak interesuje się piłką nożną, zorganizowała prywatny tour po stadionie. Oprowadzał nas Pan Ricardo, który pracuje tu od 32 lat i przez wiele lat był trenerem. Uczniowie chętnie zadawali pytania merytoryczne i dzielili się swoją wiedzą dotyczącą polskiej piłki nożnej i kultury kibicowania. Mieliśmy też okazję zwiedzić część gdzie trenują zawodnicy, oraz klasyczny press room przeznaczony na wywiady z dziennikarzami. Było fantastycznie i któ wie, może ktoś z nas tu kiedyś zagra...?

• Muzeum Nauki i aktywny wypoczynek nad rzeką Pisuerga - Valladolid 10.04.2024

Czwartego dnia pobutu w Valadolid młodzież po zakończonych zajęciach językowych została zaproszona do lokalnego muzeum nauki - Museo de la Ciencia. Jest to interaktywna, nowoczesna przestrzeń dedykowana promowaniu i popularyzacji nauki. Lokalizacja muzeum nad brzegiem rzeki Pisuerga sprawia, że jest to nie tylko wspaniałe miejsce do nauki przez zabawę, ale również oferuje niezapomniane widoki na miasto. Całość dopełnia architektura budynku, która jest równie imponująca jak jego kolekcje. Uczniowie spędzili tutaj długi czas odkrywając i eksplorując w lekkiej, ale niezwykle efektywnej formie zabawy, poszerzając zakres wiedzy ogólnej jak i bazę językową.

Po wizycie w muzeum udaliśmy się pograć w piłkę nożną nad rzeką Pisuerga. Trener Tomasz Ławida wybrał dwie drużyny, które w przyjacielskiej atmosferze rywalizowały o zwycięstwo. Pan Tomasz sam grał w drużynie, która, po intensywnej rozgrywce, zwyciężyła 5-3. Mecz cieszył się dużym zainteresowaniem, również wśród miejscowych, którzy zatrzymywali by popatrzeć na sportowe zmagania. To był wyjątkowo słoneczny i wypełniony wrażeniami dzień.

• Wieża katedry i mecz Real Madrid-Manchester City - Valladolid 09.04.2024

Trzeci dzień wyjazdu kulturalno-językowego upłynął w atmosferze nauki, zwiedzania i dobrej zabawy umożliwiającej poznanie kultury i życia codziennego Hiszpanów.

Po zajęciach lekcyjnych zwiedzaliśmy wnętrza jedynej zachowanej wieży w katedrze Valladolid z 1880 roku. Wieża południowa ma wysokość 70 metrów, co czyni katedrę drugą co do wysokości konstrukcją w mieście. Jedną z  atrakcji trasy są trzy ostatnie części wnętrza wieży z imponującym mechanizmem zegarowym, salą dzwonów oraz zabytkową kołatką używaną podczas Wielkiego Tygodnia. Jest to jednocześnie atrakcyjny punkt widokowy skąd można podziwiać panoramę miasta.

Biorąc pod uwagę, że w kulturze Hiszpanii głęboko zakorzenione jest wspólne oglądanie meczy piłki nożnej, wspólnie z młodzieżą udaliśmy się do lokalnego "Rugby bar the central" na mecz ligii mistrzów między hiszpańskim klubem Real Madrid a angielskim Manchesterem City. Atmosfera tego kultowego miejsca i emocje lokalnych kibiców udzieliły się także naszym uczniom. Okrzykom radości towarzyszyły przyjacielskie rozmowy z niezwykle otwartą i życzliwą hiszpańską młodzieżą. Po meczu wszyscy udaliśmy się na zasłużony odpoczynek po kolejnym, intensywnym dniu.

• Pierwszy dzień w hiszpańskiej szkole - Valladolid 08.04.2024

Pierwszy dzień w Valladolid był bardzo intensywny. Z entuzjazmem rozpoczęliśmy zajęcia z języka hiszpańskiego w Fundación de La Lengua Española. (!Que bonito es el castellano!). Po południu zwiedzaliśmy z lokalnym przewodnikiem centrum Valladolid - pięknego, zadbanego i bezpiecznego miasta. Jest to stolica największego regionu w Hiszpanii - Castilla y León. Mieszka tu ponad 300 tys. ludzi.

Przez miasto Valladolid płyną 3 rzeki. Pisuerga to największa rzeka przecinająca miasto, a pozostałe dwie to Esgueva, przepływająca przez większą część trasy pod miastem, oraz Duero. Zwiedzanie rozpoczęliśmy na Plaza de Zorrilla, który stanowi punkt wyjścia jednej z głównych arterii miasta - Paseo Zorrilla. Plac znajduje się obok głównego parku Campo Grande tak jak i dawnego budynku Akademii Kawalerii w którym obecnie mieści się muzeum. Nazwa placu pochodzi od nazwiska poety urodzonego w Valladolid - José Zorrilla.

Potem udaliśmy się na Plaza Mayor w sercu miasta gdzie znajduje się Ratusz oraz budynek największego teatru w Valladolid Teatro Calderón, w którym co roku obchodzony jest Międzynarodowy Tydzień Filmowy SEMINCI. Następnie zobaczyliśmy budynek Katedry, Kościoła św. Pawła oraz Colegio de San Gregorio w którym aktualnie znajduje się Narodowe Muzeum Rzeźby.

• Nasi uczniowie pozdrawiają z Hiszpanii - Madryt 07.04.2024

Nasza podróż zaczęłą się 07 kwietnia na lotnisku Chopina skąd bardzo wczesnym rankiem odlecieliśmy do Madrytu. Na miejscu przywitała nas słoneczna pogoda zachącająca do zwiedzania i wypoczywania w parkowej scenerii po trudach podróży.

Zwiedzanie Madrytu rozpoczeliśmy na Plaza de Espańa skąd poszliśmy do Parque Oeste gdzie z lokalnym przewodnikiem zobaczyliśmy Templo de Debod (Świątynia Debod). Następnie poszliśmy pod Palacio Real de Madrid i zwiedziliśmy Catedral del Almudena, gdzie pobrali się w 2004 roku król Filip VI i królowa Letycja. Stamtąd poszliśmy na obiad a następnie ulicą Gran Via (to handlowa znana i główna ulica w Madrycie z kinami, teatrami oraz sklepami i restauracjami) na Plaza de Callao gdzie się na chwilę zatrzymaliśmy aby posłuchać legendy o bydynku Palacio de la Prensa. Stamtąd udaliśmy się na Puerta del sol (główny plac w sercu Madrytu) Niedźwiadek to niedźwiedzica opierająca się o drzewko owocowe - symbol Madrytu znajdujący się w herbie miasta. Potem ulicą Alcalá dotarliśmy do Plaza de Cibeles. W drodze do Valladolid odwiedziliśmy Estadio Bernabéu, mogliśmy zobaczyć stadion z zewnątrz i zajść do oficjalnego sklepu Real Madryt.

Dotarliśmy do Valladolid około godziny 19.00, młodzież powitana przez rodziny goszczące udała się na zasłużony odpoczynek, żeby już od poniedziałku 08.04. rozpoczącząć zajęcia językowe i popołudniem zwiedzić miasto wraz z przewodnikiem.

Pozdrawiamy serdecznie i zapewniamy, że będziemy się nie tylko znakomicie bawić poznając język i kulturę hiszpańską, ale też dużo i z ochotą uczyć:)

• Zaproszenie do udziału w XXXVIII Rajdzie „SZLAKIEM NASZEJ HISTORII" im. por. hm. Jana Cierlińskiego

Zachęcamy do kontaktu ze  szkolnymi koordynatorkami rajdu Paniami: Bożeną Grabowską-Motyl i Małgorzatą Kubiak.

• Ula w finale LXXV Olimpiady Matematycznej

Z radością informujemy, że Urszula Wąsiewicz - uczennica klasy IIIb naszego liceum zakwalifikowała się do zawodów III stopnia LXXV Olimpiady Matematycznej zajmując trzecia lokatę wśród 535 uczniów. Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów:)

• Klasa Ia i Ic z wizytą w Muzeum Narodowym 19.03.2024

19 marca 2024 klasy 1a i 1c spędziły miłe przedpołudnie w Muzeum Narodowym w Warszawie. Poszukując historii, motywów literackich oraz symboli w sztuce, uczniowie wzięli udział w lekcjach muzealnych:

"Od starożytności do baroku" oraz "Renesansowe fascynacje".

Zajęcia te zainspirowały naszą młodzież do odkrywania świata, poznawania kultury i piękna dzieł sztuki. Dlatego mamy nadzieję, że jeszcze nie raz odwiedzą to miejsce.

Po wizycie w muzeum uczniowie udali się do restauracji, gdzie przy włoskiej pizzy wymieniali się swoimi spostrzeżeniami po lekcjach muzealnych. Następnie wszyscy poszli na spacer. Przy pięknej pogodzie obserwowaliśmy uliczny blask i zgiełk Warszawy od Nowego Świata aż do Zamku Królewskiego.

Następnie trochę zmęczeni, ale zadowoleni uczniowie wrócili do szkoły.

Dziękujemy wychowawcom oraz opiekunom za przygotowanie wycieczki.

• Rekolekcje wielkopostne dla pracowników liceum 14.03.2024

W czwartek 14 marca pracownicy liceum wzięli udział w rekolekcjach wielkopostnych.

Niezwykle inspirującą i skłaniającą do refleksji konferencję wygłosił ksiądz prałat dr Wojciech Nowacki. Słowa księdza rekolekcjonisty, wspólna modlitwa, spowiedź i msza  święta z udziałem księdza proboszcza dr Mirosława Cholewy dopełniły ten czas poświęcony odnowie duchowej i przygotowaniu się do właściwego przeżywania tajemnicy zmartwychwstania.

• Konkurs z okazji obchodów Dnia Żołnierzy Wyklętych 01.03.2024

W ramach obchodów Dnia Żołnierzy Wyklętych 1 marca nasza szkoła wzieła udział w projekcie ".....Powiedzcie mojej babci że zachowałam się jak trzeba...". Nauczyciele historii przeprowadzili pogadanki tematyczne, a uczniowie mieli szansę zaprezentować klasy w konkursie na najciekawszy plakat o "Wyklętych".

W konkursie wzięło udział 8 klas .Komisja oceniająca prace brała pod uwagę oryginalność ujęcia tematu, zawartość merytoryczną oraz estetykę i formę wykonania.W kazdej kategorii można było zdobyć max 10 punktów. Ustalono następującą punktację :

I - kl. 1c

II - 1b

III - 1d i 2c

Nagrodę główna - dofinansowanie do kosztów wycieczki zdobyła klsa I c przygotowując ciekawy plakat z prezentacja multimedialną .

Gratulujemy zwyciezcom i dziękujemy wszystkim klasom za wzięcie udziału w konkursie.

• Imieniny ks. Kardynała Kazimierza Nycza

W poniedziałek – 4 marca 2024r. w dniu imienin ks. Kardynała  delegacja uczniów liceum wraz ks. Mirosławem Cholewą i dyr. Dorotą Koprowską udała się do Warszawy, aby złożyć Solenizantowi życzenia w imieniu całej społeczności szkoły oraz swoim. Był to bardzo serdeczny i wzruszający czas. Wspólnie zaśpiewaliśmy "życzymy" i były też słowa życzeń przekazane przez każdego z nas indywidualnie. Mogliśmy porozmawiać o bieżących sprawach szkolnych i  o tych dotyczących każdego z obecnych na spotkaniu.   Mieliśmy też wyjątkową okazję pomodlić się w prywatnej kaplicy ks. Kardynała oraz spotkać wiele życzliwych osób przy imieninowym stole.

• Kulinarna lekcja językowa 28.02.2024

Uczniowie klasy 4b przygotowali w ramach lekcji językowej, potrawy kuchni z krajów hiszpańskojęzycznych: meksykańskie Quesadillas, hiszpańskie croquetas con queso y jamon iberico, meksykańskie Sombrero con guacamole oraz spróbowali znany w Argentynie i Urugwaju napój Yerba Mate. Wszystkim bardzo smakowało.

• Rekolekcje wielkopostne 2024

22 i 23 lutego 2024 były dwoma owocnymi dniami przygotowującymi młodzież naszego liceum do pełnego przeżywania tajemnicy Wielkanocy.

W czwartek klasy pierwsze i drugie poszukiwały istoty miłości i szczęścia – prawdziwych skarbów kształtujących życie wolne od uzależnień podczas warsztatów „Archipelag Skarbów” organizowanych przez Instytut profilaktyki zintegrowanej.

Piątkowy poranek był czasem wspólnej modlitwy, uczestnictwa w drodze krzyżowej i spowiedzi świętej dla klas starszych. Klasy pierwsze i drugie zakończyły swoją podróż po krainie wartości z „Archipelagiem Skarbów”, dziękując prowadzącym za przekazanie wiedzy i wskazówek, które z pewnością pomogą im w budowaniu zdrowych i szczęśliwych relacji zarówno z innymi jak i z samymi sobą.

• Studniówka 2024

Tegoroczna studniówka za nami, opis i fotografie z 10 lutego 2024 r. znajdziecie poniżej. Lepiej niż Pan Fotograf tego nie opowiemy:)

• Z wizytą w Polskim Radiu

14 lutego 2024 klasy Ia i IIa gościły w siedzibie Polskiego Radia w Warszawie.

Wycieczka rozpoczęła się spotkaniem z aktorką Agnieszką Kunikowską, która użyczyła głosu między innymi Fionie z filmu „Shrek” czy Triss Merigold z „Wiedźmina”. Pani Agnieszka rozmawiała z uczniami o specyfice pracy w radiu, atutach jakie powinien posiadać dobry radiowiec i o niezwykłej roli głosu w tym zawodzie.

Potem przyszła kolej na zwiedzanie radia połączone z poznaniem jego sięgającej 1925 roku historii i roli jaką spełnia jako publiczny nadawca. Uczniowie obserwowali realizację audycji „na żywo” w studiach Czwórki, Polskiego Radia Dzieciom czy Polskiego Radia Kierowców, gdzie mogli nie tylko popatrzeć jak pracuje ale i porozmawiać z Wiktorią Jurczewską – specjalistką od motor sportu, tuningu i techniki jazdy, a po godzinach pracy drifterką. Wiktoria doradziła aby nasi uczniowie kierowali się przy wyborze zawodu pasją tak, żeby praca nie była dla nich obowiązkiem, ale czystą przyjemnością.

• Szkolny bal karnawałowy

8 lutego w Tłusty Czwartek uczniowie pożegnali karnawał na szkolnym balu.

DJ Andrzej B. zapewnił ciekawe animacje i dobrą muzykę, przy której uczniowie spędzili wieczór w radosnej, tanecznej atmosferze. Dziękujemy za Waszą obecność i wspólną zabawę!

strona:

• Publiczne Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Łazach - Magdalence